Do czytania
- DSO (Dynamic Shared Ownerhip) to strategia transformacji, na jaką zdecydowała się firma Bayer. ⏩ https://www.corporate-rebels.com/blog/how-bayer-transitions-to-self-management-with-100-000-employees
- Fajna lista dobrych zwyczajów, praktyk i zachowań zdrowej organizacji produktowej. Można zrobić checklistę i stworzyć bilans dla naszej organizacji, a następnie podejmować akcje w ich kierunku. ⏩️ https://newsletter.posthog.com/p/50-things-weve-learned-about-building
- Historia stara jak świat - traktowanie kolejności backlogu i priorytetów jako to samo. ⏩️ https://www.jrothman.com/mpd/2025/03/how-to-tell-the-difference-between-rank-order-and-prioritization/
- Dwa przykłady osób słusznie zauważających hipokryzję Marty Cagana, albowiem jego Product Model nie różni się od Agile, a nawet Scruma, którym tak gardzi. ⏩️ https://www.reddit.com/r/agile/comments/1icg9oa/is_agile_only_about_delivery_as_marty_cagan_says/?rdt=49012 + ⏩️ https://www.linkedin.com/posts/krzysztofniewinski_ai-agile-leanstartup-activity-7333975358439837696-sl2y?utm_source=share&utm_medium=member_desktop&rcm=ACoAAC3C0Q4BkXM9U_3s-J-vAaYdGNPWUGqHhnQ
- Maarten Dalmijn to jedna z tych osób, która po tym, jak pomyślność odwróciła się od Scrum Masterów i Scruma, stara się odwonić, że Scrum wcale nie jest taki super i ma lepsze pomysły na adaptacje jego założeń. Czasem kręcąc się - moim zdaniem - w kółko. ⏩️ https://mdalmijn.com/p/stop-talking-so-much-about-the-different-scrum-roles
- Fantastyczny materia. Obowiązkowy dla każdego pracującego z historyjkami w swoim zespole lub szukającym lepszych sposobów na wymagania dla zadań, w pracy nad produktem w zespole. ⏩️ https://www.prodpad.com/blog/acceptance-criteria-examples/
- Błyskawicznie zestawienie Product Operating Model z “tradycyjnymi” organizacjami. Jeśli nie chce wam się czytać Transformed, to tutaj trafna ściąga tego, o czym pisze Marty Cagan. ⏩️ https://itamargilad.com/product-operating-model/
- Nie mógłbym bardziej zgodzić się z tekstem niż w tym przypadku, ponieważ doświadczyłem na własnej skórze całkiem niedawno, jak fantastyczne rezultaty może dawać współpraca silnej trójki w produkcie. Tu akurat trójka zbudowana jest po Caganowemu, ale meritum zostaje: jest moc w zdrowym konflikcie trzech perspektyw na produkt. ⏩️ https://www.mindtheproduct.com/strength-through-tension-in-defence-of-the-product-triad/
- Interesujące case study, poruszające kwestię rozmiaru zespołu oraz równowadze pomiędzy podejściem eksperckim a generalistami. ⏩️ https://blog.alexewerlof.com/p/when-a-team-is-too-big
- Jak współpracować z akcjonariuszami w organizacji. Przykłady i narzędzie do podejmowania dyskusji z szefostwem. ⏩️ https://abbycovert.com/writing/guide-to-stakeholders/
- Wiem, co autor miał na myśli, pisząc o nieistniejących dobrych praktykach, ale nie powiedziałbym, że ich mnie ma. Istnieją, ale są dla osób, które je rozumieją i wiedzą, kiedy z nich korzystać. Przykłady w tekście to sytuacje, gdy ktoś stosował coś, czego nie zrozumiał, a na “głupotę” nie pomoże nazwanie praktyk, czymś innym. ⏩️ https://docondev.com/blog/2025/5/27/why-best-practices-dont-exist
- Raport z badań na temat m.in. motywacji, wypalenia, czy obaw o przyszłość. Jeśli interesuje was spojrzenie w myśli zespołów pracujących w IT, warto zajrzeć. ⏩️ https://www.lennysnewsletter.com/p/how-tech-workers-really-feel-about
- Uwielbiam takie teksty. Autor zaorał cały tekst w pierwszych zdaniach, a później już tylko leciał w dół ku dnie - ale podsunął mi pomysł, aby zdemontować na czynniki pierwsze wszystkie jego żale dla Scruma, i wypuścić może tekst, czy wideo. ⏩️ https://rethinkingsoftware.substack.com/p/scrums-definition-of-done-is-polishing
- Kolejny z materiałów wyraźne napisany dla zareklamowania swoich produktów AI, czy generalnego gloryfikowania sztucznej inteligencji jako przyszłości produktu. Wątpię. ⏩️ https://www.uxforai.com/p/the-end-of-human-product-management-and-it-is-for-the-reasons-you-think
- Materiał do pokazania dla PO, którzy tworzą absolutnie perfekcyjne user story, które zespół tylko musi “zakodzić”. ⏩️ https://mdalmijn.com/p/great-product-owners-write-awful-backlog-items
- Inspirujące case study ze świata tworzenia produktów w Afryce. Całkowicie inne środowisko aniżeli te, w którym operujemy z naszymi organizacjami, a jednak wiele wskazówek jest warte rozważenia po tej części planety. ⏩️ https://www.mindtheproduct.com/what-i-learned-from-building-products-in-africa/
- Dawno nie czytałem, czegoś o Modelu Spotify. Tutaj przypomnienie, jak gigant streamowania muzyki, dotarł do modelu, który świat chciał kopiować na potęgę. ⏩️https://www.andycleff.com/2025/06/spotify-evolution-distributed-leadership-journey/
- Dobrze przedstawione kluczowe punkty do zaopiekowania, gdy zdecydujemy się na implementację dwutorowego podejścia Discovery|Delivery w organizacji. ⏩️ https://www.antmurphy.me/newsletter/lets-talk-dual-track-continuous-discovery-and-delivery
- Różne podejścia do priorytetyzacji zadań. ⏩️ https://longform.asmartbear.com/prioritization/
- Bardzo przydatne przedstawienie różnych twarzy mikrozarządzania. Tych dobrych, tych złych i brzydkich. Albowiem tak. Mikrozarządzanie ma swoje miejsce, ma swoje zastosowanie. ⏩️ https://review.firstround.com/how-to-be-a-good-micromanager/
- Case study z transformacji dużej organizacji, która mimo skali zachowała swoją kulturę i wizję - IKEA. ⏩ https://www.andycleff.com/2025/06/ikea-growth-evolution-intergenerational-leadership/
- ADEPT to bardzo ciekawe narzędzie do pracy na torze Discovery. ⏩️ https://medium.com/@escane/adept-the-product-discovery-framework-that-fits-on-a-sticky-note-ab6ad7757173
- Przyzwyczaiłem się do narzędzi, które mają raczej mniejszą nazwę, ale jako canvas “What—When—Where—How—Who” bardzo mi się podoba. ⏩️ https://www.allaboutlean.com/what-when-where-why-who-how/
- Łączę się mentalnie z Pawłem Brodzińskim, który podobnie do mnie, uwielbia pracować z tablicami, karteczkami i markerami. ⏩️ https://brodzinski.com/2025/06/physical-whiteboards.html
- Pomijając ewidentną reklamę dla narzędzia w materiale, samo zestawienie różnych typów dokumentacji, na jakie możecie trafić w pracy z produktem - bardzo sensowne. ⏩️ https://www.prodpad.com/blog/product-documentation/
- Oczywiście. Reklama narzędzia aha.io jest wyraźna widoczna w materiale, ale poza tym składnia on do refleksji nad przyszłością zwinności zespołów - np. osobiście nie zgadzam się z wnioskiem, do jakiego autor doszedł, jak i insynuacją, że “zespoły Agile” nie planują należycie wcześnie. ⏩️ https://www.aha.io/blog/the-future-of-product-development-is-less-agile
- “Jak tylko nadaliśmy temu imię, wszystko się pochrzaniło” - gdzieś to już słyszałem. Tutaj natomiast trzeźwa ocena tego, co stało się z DevOps. ⏩️ https://rethinkingsoftware.substack.com/p/in-retrospect-devops-was-a-bad-idea
- Umiejętność mówienia ‘nie’ oraz ‘nie wiem’ to jedne z najtrudniejszych rzeczy, jakie muszą znaleźć się w repertuarze lidera. ⏩️ https://www.bringthedonuts.com/essays/power-of-not-knowing.html
Do słuchania lub oglądania
- Capacity planning. Zabawne, że materiał wypadł mi z algorytmu w miesiącu, gdy moja organizacja pochodzi do wykonania, tego, co tak zmiesza paniami prowadzącymi w filmie. ⏩ https://youtu.be/MKuPjUFy_sA?si=-jK0kCsH6LuVJZ-Z
- A teraz coś nieco innego: sztuczna inteligencja. Dlaczego jesteście lepszymi pisarzami od AI. Osobiście korzystam z AI dla poprawy moich tekstów, aczkolwiek tylko specyficzne uwagi bota biorę pod uwagę, albowiem wiem, że ten chciałby zmienić “mój” tekst w bezduszną, poprawną papkę. ⏩ https://youtu.be/V5wLQ-8eyQI?si=xSALGm13vXnlFc7M
- Andrej Karpathy, były pracownik Tesli w sektorze AI, przedstawia swoje zrozumienie dla kierunku, w jakim podąża tworzenie oprogramowania. ⏩ https://youtu.be/LCEmiRjPEtQ?si=tZRwpd60YYwM1uRV
- Dlaczego tak wiele organizacji chce adoptować Agile i dlaczego momentalnie popada w decyzję, że jak Agile to Scrum. ⏩ https://youtu.be/5bqFtve1S2I?si=jEBUvHH6zn89oFhp
- Materiał wrzucony w tekście na temat Discovery i Delivery powyżej. Znacznie bardziej rozbudowany i szczegółowo opisujący oba tory. ⏩️ https://youtu.be/0UpQS_bU2dk?si=RXBwbCvSgJNuZ6yW
- Jak poradzić sobie z liderami, którzy nie chcą lub nie mogą, z różnych względów, odpuścić zespołom inicjatywy zmian w produkcie - Teresa Torres daje kilka cennych porad. ⏩️ https://youtu.be/rF_OYnYPYOI?si=9zQq-Hz5pzCDuhfc