1. Trochę zawodowo polecony mi tekst, ze względu na branżę, w której obraca się obecnie mój pracodawca, ale można w nim znaleźć kilka antywzorców w kierowaniu produktem i organizacją. Nic specjalnie zaskakującego. Raczej rzeczy, które wydawało mi się, że wydawało mi się, że organizacje powinny wiedzieć od…jakiś…dwóch dekad. ⏩️ Co poszło nie tak w eWinnerze? Taki sam los spotka wiele innych firm

  2. Wszystkie organizacje produktowe chcą pracować w trybie continuous discovery, natomiast to podejście ma bardzo wyraźne pułapki i dobrze mieć ich świadomość, bo aktywne discovery dla produktu jest obowiązkiem. ⏩️ The pitfalls of continuous discovery research (and how to avoid them)

  3. Bardzo ciekawe case study od Duolingo, w kontekście zarządzaniem metrykami, związanymi z użytkownikami. ⏩️ Meaningful metrics: How data sharpened the focus of product teams

  4. Pewnie wielu z nas słyszało to wiele razy (szczególnie od mądrych jutuberów i blogerów): “Robisz Agile źle”, “Robisz Scrum źle”, i o ile jestem w stanie wyobrazić sobie sytuację, gdy trzeba to komuś powiedzieć w twarz, tak równie często (jak nie częściej) mówią to ekstremiści oderwani od rzeczywistości. ⏩️ A Critique of “You’re Doing Agile Wrong” by No Boilerplate

  5. John Cutler o rozwiązywaniu złożonych problemów - eksperymenty! ⏩️ TBM 203: Fixing Messy Problems

  6. Co robić, gdy zespół nie dba o jakość? ⏩️ Improve your Team’s Concern for Quality!

  7. Bardzo interesujący materiał poruszający kontrowersyjną tematykę ‘cancel culture’, ciągłego strachu przed obrażeniem czyiś uczuć i poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy. Polecam, aczkolwiek nie oczekujcie gotowych rozwiązań.⏩️ Psychological Safety and the Cancel Culture

  8. “Jeśli zapytasz którąkolwiek z nich, jaki jest wskaźnik niepowodzeń dla startupów, powiedzą ci „około 90%”. Mogą rozejrzeć się po wszystkich innych firmach w akceleratorze i powiedzieć „większość z tych pomysłów to bzdury - ale nie nasza.” - _Jeff Patton o optymizmie w pracy z produktem i jak się przed nim zabezpieczyć. ⏩️ Underpants gnomes, Outcomes, and Intermittent Reinforcement – Help your organization focus on successful outcomes

  9. Dosyć filozoficzny materiał poświęcony byciu “zajętym” w pracy, szumie informacyjnym i tym, co z niego można wyciągnąć, oraz dlaczego tego szumu potrzebujemy, choć może wydawać się inaczej. ⏩️ Productivity and Bullshit

  10. Ile OKR-ów jest w stanie znieść jeden zespół? ⏩️ How many OKRs should a team have?

  11. Jak przeprowadzić Health Checki w zespole. Prosto od Spotify. ⏩️ Getting More from Your Team Health Checks

  12. Mrożąca krew w żyłach historia, która jednak kończy się happy-endem. Ciekawe case-study, które trochę można określić jako “Scrum is coming home”, bo oto framework wychodzący z TPS ratuje temat producenta samochodów z Japonii. ⏩️ How Scrum Rescued a Major Toyota Program

  13. Cycle Time - czym jest, wszyscy wiemy, ale dobrze przeczytać o pomysłach na jego optymalizacje na obu końcach. ⏩️ Cycle Time

  14. Czego nauczyć może się każdy Scrum Master od Anthonyego Bourdaina? O postawie gotowej na porażki i eksperymentach. ⏩️ Lessons from Anthony Bourdain for Scrum Teams

  15. Szybkie wprowadzenie do budowania story map od Mike’s Cohna, a więc największego ewangelisty user story w branży. ⏩️ User Stories: How to Create Story Maps

  16. Ostatnie w zespole szukaliśmy sposobu na poprawienie naszych Sprint Review, a dokładnie, jak wprowadzić więcej kontekstu biznesowego do tego, co dostarcza zespół mocno techniczny. Bardzo przydatny wzór w materiale. ⏩️ 3 Steps to Telling A Compelling Story

  17. W jednym z ostatnich materiałów na kanale Agile for Humans dowiedziałem się, że ekipa nie nie uznaje Flow Efficiency jako metryki flow, z której korzystają w swoich szkoleniach i pracy. Zastanawiałem się, dlaczego tak jest i trafiłem na ten materiał. ⏩️ The many flaws of flow efficiency

  18. AI i szczególnie ChatGPT to tematy, które niedługo zostaną wyskakiwać z lodówek. Dosłownie wszędzie się o nich obecnie mówi. Tutaj krótki artykuł o zagrożonych profesjach przez sztuczną inteligencję. ⏩️ OpenAI: ChatGPT Could Disrupt 19% of US Jobs, Is Yours on the List?

  19. Historia ratunku dla legendarnej firmy Fender, który przyszedł nie od strony strun gitar, a project managementu. ⏩️ Case Study: How product management saved Fender guitars

  20. Krojenie pionowe, nie poziomie - znacznie łatwiejsze w zrozumieniu, aniżeli zastosowaniu w praktyce. ⏩️ The Art of the Vertical Slice

  21. Wiele organizacji próbuje swoich sił w transformacji Agile, natomiast popada w pułapkę, kiedy to procesy, zasady i reguły, przeważają nad zwinnością i eksperymentami. ⏩️ Don’t Get Stuck in Agile Bureaucracy

  22. Ostatnio SAFe “świętował” aktualizację, więc Bob Galen postanowił w zabawny sposób przedstawić, jak widzi tę zmianę. Na pewno użyje porównania. ⏩️ SAFe – The Gift that Keeps on Giving & Growing

  23. Nie znałem tej reguły w kontekście skalowania organizacji, bo chyba w kontekście organizacji został napisany ten artykuł - chyba że jest inaczej, to dajcie mi znać. Niezależnie, ciekawe przedstawienie skutków i następstw rozrastania się organizacji. ⏩️ The Rule of Three

  24. W jakich sytuacjach korzystanie ze sztucznej inteligencji może pomóc w tworzeniu produktu. ⏩️ The Promises and Pitfalls of ChatGPT

  25. Miko Cohn zdradza, dlaczego nie kładzie wyjątkowej uwagi na tym, aby zespół koniecznie posiadał koherentny cel sprintu, którym podążają wszyscy członkowie. ⏩️ Why I Don’t Emphasize Sprint Goals

  26. Tematyka AI i ChatGPT będzie prawdopodobnie najgorętszym tematem materiałów w nadchodzących tygodniach, a może i nie uwolnimy się od nich na bardzo, bardzo długo. ⏩️ AI Art Only Looks Like Art If You Don’t Care

Do oglądania | słuchania

  1. Przez chwilę myślałem, że Dave wpadł na to samo porównanie, czy metaforę dotyczącą długu technicznego i kredytów w banku, ale jednak nie - wciąż mój pomysł jest bezpieczny :D ⏩️ Types Of Technical Debt And How To Manage Them

  2. Materiał z kanału Scrum Master in Black, na którym Joshua odpowiada o tym, czym jest Definition of Done, a także jak Acceptance Criteria odróżniają się punktów z DoD. ⏩️ Definition of Done, Increment and Acceptance Criteria (Comprehensive Explanation)

Heheszek

Heheszek